09 Серпня 2020
Шановні відвідувачі, щиро вітаємо Вас на офіційному веб-сайті Старосинявської районної державної адміністрації!!!

Впровадження реформи системи охорони здоров’я

Ключові етапи реформи: терміни

І квартал 2018 Початок підготовчого періоду: автономізація закладів первинної медичної допомоги

ІІ квартал 2018 — Старт приписної кампанії

ІІІ квартал 2018 — Запуск Національної служби здоров'я України

Початок укладання договорів автономних закладів ПМД З НСЗУ

Початок фінансування закладів ПМД за новою моделлю

Початок і кінець IV кварталу 2018 року — друге і трете «вікно можливостей» для закладів ПМД укласти контракт з НСЗУ.

2019 рік  — Початок реформи на вторинному рівні (спеціалізована допомога)

2020 рік — Початок реформи на третинному рівні (високоспеціалізована допомога)

Головні закони реформи

-Закон №2002 — автономізація медичних закладів, вступив у дію 6 листопада 2017 року

-Законопроект №6327 про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення вступить у силу з 1 січня 2018 року

-Законопроект №7116 (колишній 6604) про зміни до Бюджетного Кодексу набуває чинності з 1 січня 2018 року

-Законопроект №7117 про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості станс чинним наступного дня після опублікування

Головні підзаконні акти реформи, які приймуть першими

-Положення про НСЗУ

-Типова форма договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій

-Порядок розробки програми медичних гарантій

-Порядок функціонування електронної системи охорони здоров'я

-Форма декларації та порядок вибору лікаря, який надає ПМД

-Порядок надання ПМД

-Табель оснащення для надання ПМД

Мед реформа у 2018-му: як все буде

Ми багато разів говорили про те, що реформа почнеться з 1 січня 2018 року. Водночас великі структурні зміни не можуть відбутися в один день і навіть в один місяць. Медична реформа зачіпає кожну місцеву громаду, сотні медичних закладів, тисячі медичних працівників та кожного пацієнта - фактично у змінах задіяні ми всі. Саме тому команда Міністерства охорони здоров'я розробила детальний план впровадження медичної реформи, де кожен матиме чіткі задачі та достатньо часу для їх виконання на кожному етапі.

Країна занадто довго чекала на медичну реформу, тож зараз наша спільна задача — у 2018 році закласти міцний фундамент для змін та якісно запустити нову первинну допомогу.

Основні механізми реформи: як проводити

Автономізація

Основна задача на перше півріччя 2018 — реорганізувати заклади ПМД з бюджетних установ на комунальні некомерційні підприємства. Іншими словами — автономізуватися. Це обов’язкова умова, оскільки тільки медичні заклади у статусі комунальних некомерційних підприємств зможуть укласти договори з Національною службою здоров'я України та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету.

Комунальні некомерційні підприємства є неприбутковими, тобто метою їх діяльності є не отримання прибутку, а надання послуг з охорони здоров'я населенню.

Як неприбуткові підприємства. заклади не будуть платниками податку на прибуток і зможуть самостійно розпоряджатися отриманими грошима. У тому числі, вільно встановлювані розмір заробітної плати для медичних та інших працівників.

Перший квартал 2018 року — час для місцевої влади та медичних закладів первинної ланки на підготовку до впровадження нової моделі фінансування та нових стандартів надання послуг.

Депутати ВРУ вирішили на перехідний період (2018-2019 роки) залишити обидві системи фінансування — медичну субвенцію і прямі виплати за договорами з НСЗУ. Тому до початку прямих виплат з Державного бюджету за договорами з НСЗУ заклади первинної ланки (в тому числі автономізовані) будуть фінансуватися за рахунок медичної субвенції, як і раніше.

Заклали, які не автономізуються та не укладуть договори з НСЗУ, будуть до кінця 2018 року фінансуватися за рахунок медичної субвенції. Відповідно заробітні плати лікарів будуть прив'язані до тарифної сітки.

Медичні заклали зможуть приєднуватися до реформи тільки групами — тобто одразу весь район, місто або ОТГ. Це зумовлено тим, що субвенція виплачується на бюджет, і відновимо може бути скасована повністю для цього бюджету, а не окремого закладу

Отже, для приєднання до реформи ясі заклади охорони здоров'я, які фінансуються з бюджету району, міста або ОТГ мають бути автономізовані з обраними лікарями.

Нагадаєм, що лікарем і надання первинної допомоги може бути лікар загальної практики — сімейний лікар, педіатр або терапевт. Пацієнт може обрати для себе будь-якого лікаря, незалежно віл місця реєстрації чи проживання. Декларація про вибір лікаря первинної допомоги повідомляє

державу, що конкретний лікар буде отримувати гроші за ведення конкретного пацієнта.

До початку кампанії з вибору лікаря підписання Декларацій про вибір лікаря відбувається у пілот кому режимі. Це зроблено для того, щоб лікарі мали час навчитися користуватися функціоналом МІС, а також для тестування центрального компонента електронної системи охорони здоров'я.

У цей же час триватиме підготовка проектів договорів закладів первинної медичної допомоги з Національною службою здоров'я.

Перші прямі виплати віт НСЗУ

У другому кварталі 2018 року починає роботу Національна служба здоров'я України. Перші заклади охорони здоров’я у статусі некомерційних комунальних підприємств підпишуть договори з НСЗУ. З цього часу ці медзаклади первинної допомоги почнуть отримувати прямі виплати за надані послуги.

Заклади, то до цього часу не встигнуть пройти процедуру автономізації або все ще чекатимуть, поки інші заклади їхнього міста, району чи ОТГ

завершать цей процес, будуть і далі фінансуватися за рахунок медичної субвенції.

У цей же час буде розпочата робота з підготовки переходу закладів спеціалізованого і стаціонарного лікування на нову модель фінансування.

Початок І кінець четвертою кварталу 2018 року — не друге і третє «вікно можливостей» для закладів первинної допомоги укласти контракт з Національною службою здоров'я та перейти на з субвенції на прямі виплати за пацієнтів.

Зауважимо, що вже зараз є заклади, які завершили або проходять процес автономізації. Усі інші мають достатньо часу, щоб розпочати та завершити реорганізацію медичних закладів до липня 2018 року.

Зміни в роботі лікарів у 2018 році.

1.Міжнародні клінічні настанови офіційно дозволено вживати у практиці згідно з Наказом МОЗ №1422. Уже розроблені національні протоколи також будуть використовуватися.

2.У 2018 році лікарі первинної медичної допомоги, що ввійшли в реформу, почнуть кодувати діагнози пацієнтів по системі ІСРС-2, які використовується в 40 країнах світу.

3.Лікарі первинної ланки почнуть опановувати роботу з електронними медичними системами. На практиці лікарі з цим легко впораються. Це доводить досвід регіонів, де вже працюють з електронними медичними системами.

4.Ліценізі на 30 000 первинних практик на використання системи ІСРС-2 закуплені за кошти проекту Світового банку, готується переклад настанов українською мовою.

5.3 моменту переходу медичної практики на роботу з системою ІСРС-2, істотно зменшується паперова медична звітність. Звіти генеруватимуться автоматично в електронній формі. Це вивільнить цінний лікарський час для роботи з пацієнтами та навчання.

Головні задачі на 2018 рік

Комунальному закладу первинної допомоги

1.Реорганізуватися у некомерційне комунальне підприємство

2.Забезпечити комп'ютеризацію, обрати МІС та підключитися до електронної системи охорони здоров'я, отримати електронні цифрові підписи для закладу та лікарів

3.Привести матеріально-технічне забезпечення закладу у відповідність до табелю  технічного оснащення

4.Почати активне інформування та підписання з пацієнтами Декларацій про вибір лікаря первинної допомоги

5.Укласти договір з Національною службою здоров'я України

Місцевій владі

Ухвалити рішення, необхідні для адміністративної та господарської автономії закладів охорони здоров'я. Статути новостворених комунальних некомерційних підприємств мають дозволяти ним закладам самостійно вирішувати питання штатного розпису та розмірів заробітних плат. Це дозволить підвищити заробітну плату медикам на первинній ланці після входження в реформу

2.Комп’ютеризувати та обладнати медичні заклади, які є майном громади.

3.На рівні місцевого бюджету запускати місцеві програми з охорони здоров'я для населення. Адже реформа створює в регіонах прошарок підприємств, яким можна дати конкретне замовлення, і його виконають.

Переваги роботи із НСЗУ над субвенцією для медзакладів і медиків

1.Документообіг

Як тільки заклад починає працювати з Національною службою здоров'я, більшість документів переходить у електронну форму, а звітність максимально автоматизується.

2.Фінансування

За субвенцією об'єм фінансування залишиться на рівні 2017 року. При переході на прямі виплати від НСЗУ заклади отримають більше коштів.

3.Зарплати

З переходом у статус некомерційного підприємства та укладанням контракту з НСЗУ медзаклади зможуть підвищити зарплати медпрацівникам та самостійно приймати рішення щодо своїх бюджетів.

Чому пацієнтам вигідніше лікуватися у закладах, що вже працюють з НСЗУ?

1.Підвищиться якість обслуговування, бо заклали будуть конкурувати за пацієнта, адже саме за ним «прийдуть» гроші.

2.Можливість вільно обрати лікаря і лікарню без грошових внесків та «подяк».

3.Якщо послуги надаються не в повному обсязі або неякісно, є можливість вплинути на ситуацію: звернутися в НСЗУ чи змінити лікаря/заклад.

4.Ніяких матеріальних подяк — держана оплачує конкретний пакет послуг первинної допомоги.

Підвищення доступності та якості медицини у сільській місцевості

14 листопада Верховна Рада ухвалила законопроект №7117 про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості.

Законопроектом передбачено реалізацію заходів з удосконалення мережі закладів охорони здоров'я та їх матеріально-технічної бази через державні цільові програми та субвенції місцевим бюджетам. В бюджеті 2017 року передбачено 4 млрд грн, а в бюджеті 2018 року — ще 1 млрд гри на забезпечення цих заходів шляхом надання субвенція місцевим бюджетам.

Порядок за умови надання субвенції визначається постановою Кабінету Міністрів України, яка прийнята на засіданні Уряду 6 грудня 2017 року. Субвенція надаватиметься обласним бюджетам та розподілятиметься пропорційно до чисельності сільського населення областей.

Основними умовами надання фінансування будуть план реалізації простів не більше, ніж на 2 роки; рахування потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; спроможність забезпечувати подальше власне фінансування об'єктів за рахунок коштів місцевих бюджетів.

На що можуть бути спрямовані ці кошти?

-Будівництво, реконструкція, капітальний ремонт комунальних закладів охорони здоров'я;

-Придбання медичного обладнання, устаткування та засобів відповідно до табелю матеріально-технічного оснащення;

-Транспортна та телекомунікаційна інфраструктура, в т.ч. Інтернет, комп’ютери, програми (телемедицина):

-Службове житло (будівництво. придбання), службовий автотранспорт (в т.ч. для обслуговування мешканців віддалених населених пунктів).